روشنک، طراح گرافیک هستم. در حال حاضر، دانشجوی مردم شناسی با گرایش هنرم. چند سالی هست که مقیم هندم. خوراک، باورها و عقاید مرمان این دیار و پدیده های متفاتی را که تجربه می کنم، اینجا به اشتراک میگذارم.
در مورد این وبلاگ:
پیش فرض تمام پست ها، تهیه ی خوراک برای "چهار نفر" است. اگر پُستی شامل حال این موضوع نباشد، حتما آن را در متن پست، قید خواهم کرد. استفاده از مطالب وبلاگ، با ذکر منبع و ارجاع به پُست مربوط، بلامانع است.

۲۵.۲.۹۰

هاکا نودل - Hakka Noodles

داشتم تو وبلاگ می چرخیدم، متوجه شدم با اینکه ادعا کردم، می خوام خوراک هندی و چینی رو معرفی کنم، از هشت تا پست، فقط یکیش چینی هست. برای همین تصمیم گرفتم، هاکا نودل، یکی از محبوب ترین خوراک های چینیِ و ایضا بنده، را، پُست کنم.
هاکا نودل می تواند، گیاهی باشد یا با گوشت و یا مرغ، تهیه شود. پستِ من، هاکا نودلِ گیاهی است که من دوست تر دارَمش. اگر برای شما اینچنین نیست، می توانید به مواد آن گوشت اضافه کنید.

هاکا، هم، نام نژادی از مردمان چین می باشد که در دوران جنگ و ناآرامی ها، از شمال به جنوب مهاجرت کرده اند و اینک، مقیم جنوب چین و نقاط دیگری در شرق و جنوب شرق آسیا می باشند و هم، به زبانِ مورد محاوره یِ آنان اطلاق می شود. غیر از قسمتی از چین، در کشورهایی چون تایوان، تایلند، مالزی، فیلیپین، اندونزی و سنگاپور و ... بالغ بر سی میلیون هاکایی، با این زبان مراوده می کنند. در مورد آن ها گفته شده که نسبت به فرهنگ و زبان خود بسیار متعصب هستند و یکی از دلایل مهاجرتشان از شمال، حفظ فرهنگ و خون سلطنتیِ جاری در وریدشان بوده است. گرچه امروزه هاکایی هایِ مهاجر به نقاط دیگر جهان، بسیار زیاد شده اند اما، سعی کرده اند، رسوم و داشته های فرهنگی خود را حفظ کنند. نزدیکترین رستوران به قطب شمال که توسط هاکاهایی ها اداره می شود، مثالی بر این حکایت است. هاکایی هایِ متعصب، از ترکیبی که بین آن ها و اقوامِ دیگر سیاره، ساخته شده است، با حسرت و اندوه یاد می کنند و اصالت نژاد خود را در حال اضمحلال می دانند.
نودل هم که این روزها در تمام دنیا شناخته شده است. چینی ها، ادعا می کنند که بر طبق شواهدی، بیش از چهار هزار سال پیش، این ماده را از ارزن، تولید کرده اند، محققان هم می گویند علیرغم آلمانی بودن واژه ی آن، تولد آن در آسیای شرقی بوده است و بعدها توسط یک بازرگان عرب در قرن دوازده میلادی (پیش از مارکوپولو) تا ایتالیا برده شده، موجب خلق پاستا گردیده و به تمام جهان صادر شده است. امروزه بیش از چهل درصدِ گندم تولیدی آسیا، به نودل تبدیل می شود و نه تنها در آسیا، که محبوبِ مردمان دیگر نقاطِ دنیا نیز هست.


مواد لازم


یکم
نودل (ترجیحن هاکا نودل) - چهار صد گرم

دوم
کلم قمری/کلم قرمز - یک بته ی کوچک (کلم موجود در این خوراک، کلم سبز است، اما اگر نیم ان را از کلم قرمز، استفاده کنید، رنگ خوراک را، خوردنی تر و زیباترمی کند)
هویج (رشته ای خرد شده)* - سه عدد متوسط
فلفل دلمه ای (رشته ای خرد شده) - یک عدد بزرگ
ساقه پیازچه (رشته ای خرد شده) - ده تا پانزده ساقه
گل کلم (ریز شده) - یک بته ی کوچک (در صورت تمایل)
پیاز (خرد شده) - دو عدد متوسط
سیر (خرد شده) - یک غوزه متوسط
خمیر سیر و زنجبیل - یک قاشق غذاخوری
دانه ی فلفل قرمز- نیم قاشق غذاخوری
روغن (ترجیحن روغن کنجد) - کمی جهت تفت دادن مواد در تابه
فلفل سیاه (پودر) - یک قاشق چایخوری
نمک

سوم
روغن زیتون - نیم لیوان
سویا سس - نیم لیوان
سرکه سفید - یک چهارم فنجان



رشته ای خرد شده*: بهتر است این رشته ها، تا حد ممکن باریک باشند. زیرا بهترین حالت هاکا نودل، برداشتنِ زنده یِ سبزیجات است که رنگ و طعم خود را حفظ می کنند. بنابراین، اگر رشته ها، خیلی باریک باشند، با دو تا سه دقیقه تفت دادن، خامی خود را از دست می دهند، اما طعم و رنگشان را نه َو اگر سبزیجات خرد شده ی شما، کلفت باشند، باید برای طبخشان، زمان بیشتری بگذارید که سبزی، کشته خواهد شد.















نودل ها را در آب در حال جوش بریزید و از دو تا پنج دقیقه، (بسته به آنچه در قسمت روش طبخِ بسته، توضیح داده شده است) بجوشانید. نودلِ بیش از حد پخته، آب رفته از جوی و فعلِ ماضی است. تخَیری در کار نیست. هان! اگر می خواهید دچارِ "چه کنم" نشوید، این حساسِ پِرپری را به حال خود رها نکنید و چشم ازو برنگیرید. بعد از پخت، ایشان را در آبکش بریزید و کمی آبِ نسبتن خنک بر رُخش بپاشید که بیش از حد، گرمش شده است. آخرِ داستان هم، ایشان را، در مقیمِ ظرفی سازید و
روغن مالش کنید که بسیار خوش خوشانش خواهد شد.

حالا قسمت دوم داستان:

مناسب ترین ظرف برای تهیه ی این خوراک، یک تابه ی بزرگ، عمیق و نچسب است. که اینجا به "کراهی- karahi " معروف است و همان "کادایِ- kadai " چینی است.
البته خود من نیز که به روش دانشجویی، در اینجا خانه دارم، از داشتن چنین ظرفی هنوز محرومم و آن را در تابه ی معمولی درست می کنم.







 .
تصویر، از این سایت http://mahavirmetalconverters.tradeindia.com برداشته شده است.



پیازهای خرد شده را در روغن تفت می دهیم. کمی نمک به آن اضافه می کنیم و بعد از دو- سه دقیقه، سیر خرد شده را به تابه علاوه می کنیم. بعد به ترتیب، خمیرِ
سیر و زنجبیل، دانه ی فلفل قرمز، فلفل سیاه، هویج، فلفل دلمه ای، و کلم را، اضافه می کنیم. چند دقیقه ای تفت می دهیم. ساقه ی پیازچه را در آخر طبخ، وقتی شعله اجاق را خاموش کردیم، به تابه اضافه می کنیم.














نوبت به  قسمت سوم مواد رسید، نودل، سویا سس و سرکه را، با مواد دیگر مخلوط کنید و خوب هم بزنید.














نوش جان



این ویدئوِها، دو روش متفاوت پختِ هاکا نودل است.
http://www.youtube.com/watch?v=1rECrfrdNTo
http://www.youtube.com/watch?v=27oHn30Az4E

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ