روشنک، طراح گرافیک هستم. در حال حاضر، دانشجوی مردم شناسی با گرایش هنرم. چند سالی هست که مقیم هندم. خوراک، باورها و عقاید مرمان این دیار و پدیده های متفاتی را که تجربه می کنم، اینجا به اشتراک میگذارم.
در مورد این وبلاگ:
پیش فرض تمام پست ها، تهیه ی خوراک برای "چهار نفر" است. اگر پُستی شامل حال این موضوع نباشد، حتما آن را در متن پست، قید خواهم کرد. استفاده از مطالب وبلاگ، با ذکر منبع و ارجاع به پُست مربوط، بلامانع است.

۱۰.۹.۸۹

وج پلو(سبزی پلوی هندی) - Veg pulao

این پلوی خوشمزه، یکی از متداول ترین پلوهای هندی است و مانند دیگر خوراک های هندی، روش پخت و تنوع سبزیجات آن، بسته به منطقه و پزنده، متغیر است. این پلو را، بعضی خورندگان، که نسبتشان با او صمیمی تر است، با نام مخففش، "وج پلو"، می خوانند و می خورند و چنانچه خود گوید، خوراک مردمان گیاهخوار است، اما از جاییکه در نزد همه چیز خوارانِ جهان، خوردنی به هیچ وجه مسئله ای غامض نیست، از خوردن این خوراک نیز بسیار لذت می برند.
در حال حاضر دارم یه مشروب خیلی جالب می نوشم که فکر کردم بد نباشه، معرفیش کنم. با نام "آیریش استات/Irish stout" در اینجا رویت میشه که آبجو با اندکی قهوه هست. همون طور که خودش می گه یک مشروبِ ایرلندیه. اِستاُت به آبجوِ قوی و تیره ای گویند که از جوِ بو داده گرفته می شود. این که من دارم باهاش صفا می کنم اسمش "مورفی" هست. برای من که اولین باره دارم امتحانش می کنم، یه طعم عجیب و البته دلچسب داره و آخرای جرعه، کمی طعم گس و آردی می چشی. از طعم و عطرش که بگذریم، خیلی خوش قیافه و جذاب هم هست. وقتی جامت رو پر می کنی، حیرت انگیزه. سه ردیف رنگ، جلوی چشمت ظاهر می شه. تهش، قهوه ای بسیار تیره نزدیک به سیاهه، میانش کرم/ قهوه ایِ ملایمه و روی اون که با کف آبجو نیز، عجین شده، لایه یِ شیری رنگ حباب دار و کمی سفت تر از کف همیشگی آبجو هست. اینقدر هیجان زده و هول بودم که یادم رفت ازش عکس بگیرم. اما توی گوگل سرچ کردم و کلی تصویر ازش دیدم. اما چون لایه ی دوم، به سرعت به لایه ی پایین وصل می شه، در تصاویر آن نیز، فقط دو رنگ دیده می شه.



















تصویر از سایت www.istockphoto.com برداشته شده است.


خوب کجا بودم؟ وج پلو! به نظر من، نکته قابل توجه در این خوراک، رنگین بودن آن است و من نامش را "سیزده به در" گذاشته ام.













تصویر از سایت www.radiofarda.com برداشته شده است.


مواد لازم

یکم
برنج - سه پیمانه
نمک
روغن
زعفران

دوم
پیاز - سه عدد متوسط
نخود سبز - یک فنجان
لوبیا سبز خرد شده - یک فنجان
هویج حبه - یک فنجان
سیب زمینی حبه - یک فنجان
گشنیز تازه - یک فنجان
نعنا تازه - نیم فنجان
گل کلم (به دلخواه) - یک فنجان (گل کلم، در دستور قدیمی این خوراک نبوده است، امروز اما، مورد اقبال بسیاری از پزندگان این خوراک می باشد.)

سوم
زردچوبه (چنانچه تمایل دارید، برنج شما، زرد رنگ باشد) - یک قاشق چای خوری
دارچین - دو، سه چوب متوسط
میخک - چهار، پنج عدد
برگ بو - دو، سه برگ
هل - شش، هفت دانه
خمیر زنجبیل - یک قاشق غذاخوری (در صورات در دسترس نبودن، می توانید با رنده کردن و مخلوط نمودن آن با آب، خمیر را تهیه کنید، یا تنها از رنده شده ی آن، استفاده کنید)
خمیر سیر - یک قاشق غذاخوری (در صورات در دسترس نبودن، می توانید با رنده کردن و مخلوط نمودن آن با آب، خمیر را تهیه کنید، یا تنها از رنده شده ی آن، استفاده کنید)

آخِر
کشونات (بادام هندی)، بادام، کشمش (به دلخواه) - مقداری (جهت خوش مزه و خوش منظره تر ساختن خوراک)

برنج را حدود نیم ساعت، در آب و نمک بخیسانید.
از قسمت دوم مواد، نخود سبز؛ لوبیا سبز؛ سیب زمینی؛ و هویج را در یک بادیه، نیم پز کنید. برنج را نیز، به روش آبکش، نیم پز کنید.
در یک تابه یا قابلمه (ظرف بزرگ انتخاب کنید، خوراک، در همین ظرف به سرانجام می رسد) مقداری روغن بریزید و قسمت سوم مواد را در آن تفت دهید. بلافاصله پیاز خرد شده را، به تابه بیافزایید و دو تا سه دقیقه تفت دهید. سبزیجات نیم پز را، به تابه ی ادویه، اضافه کنید. کمی تفت دهید و برنج نیم پخت را نیز به آن همراه کنید. کمی مواد را هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. درب ظرف را بگذارید و رخصت دهید تا خوراک، کامل پخته شود. در اواخر پخت، گشنیز و نعنا را نیز به خوراک، علاوه کنید. در صورت تمایل، در تابه ی دیگری، کمی روغن بریزید و کشو؛ بادام و کشمش را در آن تفت دهید و روی برنج خود، بریزید تا لذیذتر و خوش روتر شود. راستش من فراموش کردم این عمل شکم پسندانه را، انجام دهم، لذا تصویر، بیانگر روشنی از رای بنده، نمی باشد. اگر زردچوبه را برای رنگی کردن برنج خود استفاده نکرده اید، می توانید با ریختن کمی زعفران دم کرده روی برنج، پلوی خود را رنگین تر کنید.




















نوش جان


پ. ن: اینم لینک دو ویدئو ازروش پخت وج پلو هست

http://www.youtube.com/watch?v=oZpq9icGBl4
http://video.webindia123.com/cookery/rice/veg/pulav/index.htm



هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ