روشنک، طراح گرافیک هستم. در حال حاضر، دانشجوی مردم شناسی با گرایش هنرم. چند سالی هست که مقیم هندم. خوراک، باورها و عقاید مرمان این دیار و پدیده های متفاتی را که تجربه می کنم، اینجا به اشتراک میگذارم.
در مورد این وبلاگ:
پیش فرض تمام پست ها، تهیه ی خوراک برای "چهار نفر" است. اگر پُستی شامل حال این موضوع نباشد، حتما آن را در متن پست، قید خواهم کرد. استفاده از مطالب وبلاگ، با ذکر منبع و ارجاع به پُست مربوط، بلامانع است.

۱۶.۹.۸۹

چیکن تیکا ماسالا - Chicken tikka masala














البته از کنار هم چیدن این سه تن، منظوراتی داشته ام که می گویم. این خوراک نه تنها در هند و پاکستان خورندگان و طرفداران فراوان دارد، که در انگلستان چنان محبوب است که لقب "خوراک ملی" را از آن خود ساخته و دارای بیشترین سفارش در رستوران های این کشور است. بحث ها بر سر موطن این خوراک همچنان داغ است. اهالی جزیره معتقدند، آفرینش این خوراک، در دهه ی هفتاد، در یک رستوران هندی در محله ی "سوهو Soho"، واقع در غرب لندن، به سفارش یک نجیب زاده انگلیسی که از خشک بودن غذای خود، اعلام نارضایتی فرموده، توسط یک آشپز هندی، بوده است. بنابراین موطن این خوراک را، انگلستان می دانند. کارشناسان خوراک در هند، اما، اظهار می دارد که خلق این خوراک در طی پنجاه سال گذشته، و بصورت بداهه در پنجاب اتفاق افتاده است. و دیگر مورخان، رد پای او را در زمان مغول ها، در هند، پیدا کرده اند . سال گذشته، یکی از نمایندگان پارلمان انگلستان که پاکستانی الاصل بود، خواستار حمایت اتحادیه اروپا از، گلاسکو، بعنوان سرچشمه ی خلق این خوراک شد، که خیلی مورد اقبال واقع نگردید. اما تقریبن همگان بر این باورند که این خوراک، هر موطنی که داشته باشد، ابداع یک آشپزهندیِ خلاق است. دامنه ی این ادعاها، منجر به آفرینش این باور که chicken tikka masala تقابل فرهنگ هند و انگلیس است، شد و یکی از شواهد آن، ساخت یک فیلم سینماییِ هند-انگیسی با همین نام است. این فیلم کمدی-اجتماعی، گرچه ربطی به آشپزی و این خوراک ندارد اما رویارویی این دو فرهنگ را نمایش می دهد.










تصویر از www.desitunes4u.com برداشته شده است



و اما این فرزندِ هزار مادر، خوراکی به غایت خوش مزه و لطیف است که آن را با نان یا برنج میل می کنند.


مواد لازم


یکم
سینه مرغ قطعه شده - نیم کیلوگرم

دوم
پیاز خرد شده- دو عدد متوسط
گوجه فرنگی خرد شده - سه عدد متوسط
فلفل دلمه ای خرد شده - یک عدد بزرگ
فلفل سبز - یک تا دو عدد (بسته به میزان تندی آن)

سوم
ماست (ترجیحن چکیده) - یک فنجان
خمیر زنجبیل - یک قاشق غذاخوری (اگر آماده ی آن در دسترس نیست، با خرد کردن زنجبیل تازه و مخلوط کردن آن با روغن می توانید خمیر آن را تهیه کنید وهمچنین اگر این نیز مقدور نباشد، زنجبیل را بسیار ریز رنده کنید)
خمیر سیر- یک قاشق غذاخوری (همان توضیح که در مورد خمیر زنجبیل دادم)
آب لیموی تازه - دو عدد
روغن (ترجیحن کنجد) - نیم فنجان
فلفل قرمز (پودر) - یک قاشق چای خوری
زردچوبه (پودر) - یک قاشق غذاخوری
زیره (پودر) - یک قاشق چایخوری
هل (پودر) - یک قاشق چایخوری
گشنیز (پودر) - یک قاشق چایخوری
شنبلیله (پودر) - یک قاشق چایخوری (به دلخواه)
نمک

چهارم
پیاز رندیده یا بسیار ریز خرد شده - دو عدد بزرگ
پوره گوجه فرنگی - یک و نیم فنجان
بادام هندی (Cashewnut) آسیاب شده- نیم فنجان
برگ بو - سه/ چهار عدد
زیره سبز- اندکی
دانه فلفل سیاه - اندکی
دارچین - دو/ سه تکه چوب (اندازه ی آن را کوچک نکنید تا در هنگام خوردن، موجب آزار نگردد)هل سبز- پنج/ شش دانه
میخک - پنج/ شش میخ

آخِر
گشنیز تازه - مقداری
خامه یا کره - نیم فنجان


ابتدا، معجونی از قسمت سوم مواد بسازید و آن را به دو بادیه، تقسیم کنید. بادیه اول، خوابگاه مرغ است و بادیه ی دوم، منزل سبزیجات. (قسمت دوم مواد). بگذارید مواد، لختی در این معجون بیاسایند تا لطیف و مطبوع گردند.
در یک تابه یا سینیِ گریل، قدری روغن بریزید و مرغ ها را همراه مایه ی آن، در ظرف خود سرخ کنید. زمانیکه مرغ ها نیم پز شدند، سبزیجات آغشته به مایه را، نیز، به تابه ی خود اضافه کنید و چند دقیقه ای تفت دهید تا سیزیجات نرم و مرغ ها پخته شوند. حواستان باشد که مایه ی شما کاملن، آب خود را از دست ندهد و به قول فرنگی ها کمی"Gravy" باشد.
به سراغ قسمت چهارم مواد برویم. در یک تابه ی دیگر، کمی روغن بریزید و از ادویه ها را در آن تفت دهید. شعله ی اجاق را پست کنید. (ادویه به سرعت می سوزد و به خوراک شما، طعم تلخ می دهد). بلافاصله، پیاز ریز شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا رنگ آن طلایی- قهوه ای شود. در یک مخلوط کن، پوره گوجه فرنگی و کشو را، مخلوط کنید و از آن یک خمیر بسازید. این خمیر را به تابه ی ادویه و پیاز خود بیافزایید و کمی تفت دهید. یک لیوان آب در تابه بریزید و درب آن را بگذارید تا مواد به خورد هم روند و کمی از آب آن جمع شود. مرغ و سیزیجات پخته شده را، به این تابه بیافزایید و چند دقیقه ای اجازه دهید، باهم، عجین شوند. اگر تمایل دارید رنگ خوراک شما قرمز باشد، می توانید پودر پاپریکا یا رب گوجه فرنگی به مواد خود بیافزایید. در انتهای پخت، بسیاری از آشپزان، خامه یا کره را نیز به مواد خود اضافه می کنند. از نظر من، این مایه به اندازه ی کافی خوشمزه هست و نیازی به اضافه کردن آن ها نیست. بهرحال شما مطابق سلیقه ی خود می توانید خامه یا کره را، به آن بیافزایید یا نه. چیکن تیکای بسیار لذیذ، آماده است. روی آن کمی گشنیز تازه بپاشید و از خوردنش، لذت ببرید.






















نوش جان

پ.ن: این لینک خوبی از روش پخت چیکن تیکا ماسالاست
http://www.youtube.com/watch?v=QPCwH8uJawA


۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
ممنون و جالب هست.
فقط خواستم بگم بعضی عکسها اینجا باز نمیشه.
شاید بهتر باشه عکسها را جای دیگه بذاری
مهرداد

roozayeroshan.blogspot.com گفت...

خیلی ممنون که گفتی مهرداد جان. می شه لطفن بهم توضیح بدی چه کاری باید بکنم.

jinus Mirzaie گفت...

Heya dear! fantastic job, I love that and Indian kitchen is one my favourits, especially chiken Beryani and Shrimp Masala
Do you know how they make Golab Jamou? l

roozayeroshan.blogspot.com گفت...

Hey yourself baba! where r u? Actually I love Gulab Jamun too and I gonna put its recipe here a little later. I'm really happy u like it buddy. maach

مریم گفت...

سلام
روشنک جون عالی بود
من با دستورالعمل تو پختم خیلی خوشم اومد فقط من جای بادوم هندی بادوم زمینی ریختم که بازم طعمش خیلی خوب بودچون به بادوم هندی آلرژی دارم
مرسی

roozayeroshan.blogspot.com گفت...

مریم عزیزم! خوشحالم که دوستش داشتی. نوش جان

بايگانی وبلاگ